Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’na (BDDK)

Yazılı Başvuru ve Şikayet Nasıl Yapılır?

Bankacılık sisteminin ülkemizde giderek büyümesi ve neredeyse tüm vatandaşlarımızın bankacılık işlemleri tesis etmesi beraberinde uyuşmazlıkları da getirmektedir. Bankalar ile müşterileri arasındaki uyuşmazlıkların yargıya intikal etmeksizin gerekçesinin tespiti ve kurum nezdinde araştırılması için gerçek ve tüzel kişilerin BDDK’ye başvuruda bulunma hakları mevcuttur.

Bu başvuru hakkı 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunundan kaynaklanmakta olup bu yazımızda başvuru yöntemleri hakkında bilgi vereceğiz. Kuruma başvuru 3 şekilde gerçekleştirilir:

  1. Şikayet
  2. Elektronik Şikayet
  3. Bilgi Edinme Başvurusu

1. Şikayet

Bankalar, Katılım Bankaları ve diğer mali kurumlar ile üçüncü şahıslar arasında özel hukuk hükümleri kapsamında değerlendirilebilecek hususlar dışında kalan ve Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun görev ve yetki alanına giren konulara ilişkin yazılı olarak yapılan şikayetlerdir.

Şikayet dilekçesi sıkı şekil şartlarına sahiptir. Dilekçe içerisinde 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanunun 4’üncü maddesi uyarınca: Ad -Soyad, İmza, Açık Adres ve nüfus bilgilerinin yer alması zorunludur. Bu bilgilerin yer almadığı dilekçeler kati surette işleme alınmamaktadır. Bu bilgilerin yer aldığı dilekçeyle yapılan şikayetler ise Kanunun 7. maddesi gereğince 30 gün içerisinde BDDK tarafından cevaplandırılacaktır.

2. Elektronik Şikayet

Elektronik Şikayet Sistemi, BDDK’nin denetim ve gözetim yetkisi altında bulunan bankalar, faktoring, finansal kiralama ve tüketici finansman şirketleri tarafından sağlanan bireysel ürün ve hizmetlerle ilgili kurumumuza ulaşan şikayet başvurularınızın elektronik ortamda alınıp değerlendirilmesini amaçlamaktadır.

BDDK’nin, kart aidatı ve dosya masrafı gibi haksız olarak tahsil edildiği düşünülen ücret, komisyon tutarlarının iadesine yönelik icrai nitelikte kararlar alması mevzuat gereği mümkün olmadığından, bu nitelikteki talepler elektronik şikayete konu edilememelidir. Ayrıca, bu konularda yapılan şikayetler Kurum tarafından işleme alınmamaktadır. Bu nedenle şikayet konusunda hukuki destek almanız yararlı olacaktır. 

Şikayetler BDDK E-Şikayet Sistemi üzerinden gerçekleştirilmektedir.

3. Bilgi Edinme Başvuruları

Bilindiği üzere, Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’nun 7. maddesi, “Bilgi edinme başvurusu, başvurulan kurum ve kuruluşların ellerinde bulunan veya görevleri gereği bulunması gereken bilgi veya belgelere ait olmalıdır.” hükmü gereğince Kurumumuz nezdinde bulunan bir bilginin talep edilmesi niteliğinde olan başvurulara anılan Kanunun 11. maddesi gereğince talep edilen bilginin mahiyetine göre 15 işgünü ya da 30 işgünü içerisinde cevap verilmektedir.

Elektronik ortamda başvuru Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER) üzerinden gerçekleştirilmektedir.

Bilgi edinme başvuruları; bizzat, posta veya faks ile de gerçekleştirilebilmekte olup başvuru formları yine BDDK’den edinilebilecektir.

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’na (BDDK) yapacağınız Yazılı Başvuru ve Şikayet İşlemleriniz Hususunda Hukuki Destek İçin Tarafımızla İletişime Geçebilirsiniz.

Av. Bilal AKBABA       
info@saribasakbaba.av.tr

KAYNAKÇA

1 – www.bddk.org.tr

2 – www.cimer.gov.tr